25 september 2017

'Big Data Expo 2017: meer bezoekers en prikkelende presentaties'

Het bezoekersaantal van de Big Data Expo in de Jaarbeurs Utrecht piekte, wederom. In totaal bezochten maar liefst 4559 mensen de beurs. Het grotere aantal voorinschrijvingen zorgde daarmee niet voor valse hoop. De bezoekers van de beurs die zich richt op CEO’s, CIO’s, data-scientists, data-analisten, marketing managers en nog diverse andere functies, kregen een  indrukwekkend sprekersprogramma voorgeschoteld.

Prikkelende presentaties van Marc Lammers (oud-hockeycoach en adviseur), Andreas Weigend (auteur en oprichter van Social Data Lab), Jennifer Prendki (Walmart) en Barrie Kersbergen (bol.com) hadden één ding gemeen: probeer de logica achter data te vinden. Bij een toenemende groei van het datavolume is dat overigens geen sinecure. Het is precies de reden waarom de Big Data Expo blijft groeien en steevast goede waarderingen krijgt. Er is een behoefte aan informatie en antwoorden op vragen van vrijwel alle soorten bedrijven.

Aansprekende Nederlandse namen
Diverse van de meer aansprekende namen uit het Nederlandse winkel dan wel medialandschap waren aanwezig: Bol.com, de Bijenkorf, RTL Nederland, Picnic, CZ en Heineken. Aanvullend gaven ook SAS, Informatica, Dell EMC Nederland, Accenture en Bakker Bart presentaties. Daarbij wisselden data science, relevante klantdata, vraag en aanbod matching en zoekopdrachten stuivertje om de aandacht van de aanwezigen in de zaal. De best bezochte presentaties waren die van bol.com, Picnic, Walmart en CZ.  

Toestroom bezoekers vroeg op gang
Organisatie Groep zuid (OGZ) is erg tevreden over de 2017-editie. Richelle Schreurs, Marketing Manager: “De beurs is ontzettend goed bezocht. Op de eerste dag kwam de toestroom van bezoekers al vroeg op gang en mensen bleven lang aanwezig. We hebben een breed publiek getrokken, van zowel de businesskant tot technisch specialisten en van young professionals en studenten tot ieder ander die interesse had in data.”

Andreas Weigend: ‘meer grip op data gewenst’
Speciale aandacht was er voor Andreas Weigend. De man met Duitse roots, maar inmiddels in de Verenigde Staten en China wonend, stond aan de wieg van de neurale netwerken die de basis vormden van het huidige Amazon. Weigend was Chief Scientist bij de onderneming, maar voelt zich vandaag de dag beter thuis als spreker, docent aan de Stanford University en is en passant oprichter van het Social Data Lab. Gelukkig steekt Weigend zijn mening over de huidige datastand van zaken niet onder stoelen of banken: “Ik ben mijn hele leven een datapersoon geweest, dus ik vind de huidige ontwikkelingen enorm interessant. Toch vind ik wel dat we als mens wel meer grip moeten houden op wat er met onze eigen data gebeurt.” 


Platinum Sponsor
Gold Sponsors
Mediapartners
Baaz Retailtrends ICT/zorg BI-Platform ICT Magazine DataFloq Online Retailer WINMAG Pro Frankwatching