22 augustus 2016

Big Data Survey Interview met Tim van Grieken

Werkwijze van Data Scientists sluit niet altijd aan bij traditionele organisaties.

Big Data Survey Interview met Tim van Grieken, Data Scientist, THE STING

Datagedreven werken draait natuurlijk om data en technologie, maar het zijn vooral de mensen die het verschil maken. Inmiddels hebben meer dan 300 respondenten deelgenomen aan Big Data Survey, het nationale dataonderzoek van Big Data Expo en GoDataDriven. Uit Big Data Survey blijkt dat voor veel organisaties het opbouwen van teams een grote uitdaging is om datagedreven te kunnen werken. Wat is er voor nodig om een aantrekkelijke werkgever te worden voor data scientists? Om een beeld te vormen van de manier waarop organisaties in de praktijk omgaan met deze uitdaging stelde Walter van der Scheer van GoDataDriven Tim van Grieken, Data Scientist bij The Sting, enkele aanvullende vragen. Ook het eindrapport ontvangen? Laat uw gegevens achter op www.godatadriven.com/bigdataexpo

Wat is The Sting voor organisatie?

“The Sting is een echte omnichannel retailer die via 60 winkels in Nederland, Duitsland, België en Engeland en voor een groot deel ook online Young Fashion aanbiedt. Er werken zo’n 2200 mensen.”

50% van de retailers slaan data op in een centraal data warehouse of data lake. Het zijn vooral de grotere retailers die dit in de praktijk ook toepassen.Hoe zit dat bij The Sting?

“Bij The Sting slaan we ongestructureerde data op binnen Hadoop en verwerken deze tot een Golden Record van iedere klant. Deze data over de voorkeurskanalen, aankopen online én in de winkel, gebruiken we om in elke fase van het aankoopproces en op zoveel mogelijk plaatsen op de website een relevante ervaring te bieden. Klantdata is gedurende het hele proces beschikbaar, niet alleen op de website, maar ook onze klantenservice gebruikt en verrijkt de klantinformatie.”

Hiermee valt The Sting binnen de kwart online retailers die hun website in real-time kunnen aanpassen aan gedrag op de website. Daarnaast blijkt uit Big Data Survey dat 60% van de online retailers maakt gebruik van data voor marktanalyses. Zetten jullie data ook in om meer te doen dan puur het personaliseren van contactmomenten?

“Jazeker, we gebruiken data niet alleen om contactmomenten, zoals e-mail, te personaliseren. Klant- en marktanalyses spelen een grote rol binnen onze organisatie. Bijvoorbeeld om te signaleren welke trends waar spelen, zodat we hier direct onze inkoop en het regionale aanbod op kunnen afstemmen.”

Hoe belangrijk zijn Data Scientists voor The Sting?

“Om datagedreven toepassingen te ontwikkelen is het belangrijk om te beschikken over data scientists. Wij zijn in 1982 begonnen met de eerste winkel, in Tilburg. Pas sinds 2015 hebben we een webshop. In een traditionele organisatie die niet in de markt bekend staat als een toonaangevend bedrijf op gebied van Big Data is er dan ook geen natuurlijke aanvoer uit de markt.

Ook het algemene tekort aan data scientists werkt hier niet aan mee. We moeten ech keihard werken om talenten te spreken en dan op basis van de huidige projecten en de plannen ze te overtuigen om te kiezen voor The Sting. Data scientists hebben een eigen manier van werken, die niet altijd past binnen het verwachtingspatroon van traditionele organisaties. Ook bij ons hebben we de uitstraling van het kantoor een facelift gegeven. Daarnaast zijn we ook meer vrijheid van werken gaan bieden.”

In Big Data Survey hebben we gekeken naar de aantrekkelijkheid van diverse arbeidsvoorwaarden voor data scientists, waaronder salaris, auto van de zaak, opleidingsbudget, transparantie van de organisatie en het kennisniveau van collega’s. Wat is in jullie ervaring de belangrijkste voorwaarde?

“Het allerbelangrijkste, is het team waarin data scientists terecht komen. Het onderzoekende, het continue willen leren, is echt een eigenschap die data scientists met elkaar gemeen hebben. Wanneer we met sollicitanten spreken, blijkt dat niet de faciliteiten of het salaris de doorslag geven, maar dat goede coaching en ruimte om zichzelf te ontwikkelen het meest belangrijk zijn.”

Op 21 september as. komt het eindrapport van Big Data Survey beschikbaar met hierin alle conclusies en inzicht in de ontwikkelingen in een tiental branches. Vraag nu alvast uw exemplaar aan op www.godatadriven.com/bigdataexpo


Platinum Sponsor
Gold Sponsors
Mediapartners
Executive-People BI-Platform ICT Magazine DataFloq Dutch IT-channel WINMAG Pro ICT/zorg European Data Forum 2016, 29-30 June Eindhoven Frankwatching Retailtrends