03 augustus 2017

‘Divers publiek op BDE is goed én nodig voor samenwerking en innovatie’

René van Dormolen“De grote diversiteit aan bezoekers is voor ons een belangrijke reden om ambassadeur te willen zijn van de Big Data Expo. Bij het grijpen van business kansen heb je die diversiteit ook nodig”, aldus René van Dormolen, Business lead Data Platform & Internet of Things bij Microsoft. Inspireren en laten zien hoe je een bedrijf slimmer kunt runnen zijn speerpunten van Microsoft tijdens de BDE.

De behoefte om een bedrijf slimmer te ‘runnen’ is groter dan ooit. Van Dormolen ziet een spanningsveld ontstaan. “De blik van organisaties is gericht op data, ze verwachten hiermee bedrijfsprestaties te kunnen verbeteren. Er ontstaat ook meer kennis over hoe data is in te zetten bij het transformeren van bedrijven naar moderne organisaties die kunnen inspelen op wat de klant wil. Aanvullend is er een groot verschil te zien tussen de ondernemers die voorop lopen en degenen die achterblijven. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek dat we samen met Keystone Strategy en Harvard hebben uitgevoerd.”

Informeren en interesseren
Microsoft ziet in de BDE een goed platform om een grote verscheidenheid aan mensen te informeren en interesseren, van IT-manager en BI-analist tot data scientist. Het afgeronde onderzoek speelt hierbij een grote rol. Van Dormolen: “De verschillen die hieruit naar voren zijn gekomen zijn enorm. De zogenaamde ‘best-in-class’ bedrijven halen een marge van gemiddeld 18 procent, de achterblijvers gemiddeld tien procent. Wat nog opvallender is, is dat bedrijven die voorop lopen 44 keer zoveel data verwerken als de minder ontwikkelde ondernemers. Dat is een reden voor ons om op de BDE te willen staan, we willen laten zien wat deze koplopers anders doen en waarom ze succesvoller zijn.”

‘Tijdens BDE alle doelgroepen helpen’
Op de stand van Microsoft is er aandacht voor de noodzakelijke stappen die bedrijven moeten zetten willen ze kunnen profiteren van het huidige datagedreven tijdperk. “De koplopers zetten sterk in op het moderniseren van dataplatformen en vervangen of updaten van databases. Hiermee stellen ze zichtzelf ook in staat om sneller beslissingen te nemen én om sneller en beter in te spelen op bijvoorbeeld de aanstaande GDPR-wijziging.” Van Dormolen hoopt tijdens de BDE zoveel mogelijk IT-gerelateerde doelgroepen te kunnen helpen, van BI-specialisten en data scientists tot engineers en business-/operatie-/innovatie-gerichte personen. “De tijdsdruk om te veranderen neemt immers toe.”

Klantcases, tips en tricks
Volgens Van Dormolen is er op de BDE voor iedere bezoeker wel iets aanwezig. Dat noemt hij positief, want zonder samenwerking acht hij een succesvolle IT-uitrol onmogelijk. “Data wranglers, scientists en data kunstenaars moeten elkaar aanvullen.” Om al deze soorten werknemers aan te spreken trekt Microsoft meer dan alleen het onderzoek uit de kast. “We zullen ook diverse klantcases laten zien en tips aandragen over hoe bedrijven aan de slag kunnen gaan.” Zelf zal de Business lead Data Platform & Internet of Things op de BDE ook op zoek gaan naar tips, tricks en innovatie van andere standhouders.

Innovatie en AI
Innovatie speelt nu al een belangrijke rol tijdens de lezingen van de BDE en de boodschap van exposanten, maar Van Dormolen verwacht dat dit aspect in de komende edities een versnelling zal doormaken. “Artificial Intelligence (AI) wordt nog belangrijker, bijvoorbeeld bij het omzetten van big data in toegevoegde waarde. Hele grote datasets kunnen zo leiden tot nieuwe inzichten. AI is daarvoor de aangewezen technologie.”


Platinum Sponsor
Gold Sponsors
Mediapartners
DataStax
SAS Alteryx Information Builders MicroStrategy Microsoft SLTN Inter Access Atos
Online Retailer DataFloq ICT/zorg BI-Platform Baaz Retailtrends WINMAG Pro ICT Magazine Frankwatching