09 augustus 2017

‘Je moet nog tijdens een actie handelen wil je iets kunnen veranderen’

“Een scorebord meet alleen het resultaat. Als je daarnaar handelt, ben je dus altijd te laat.”De uitspraak kenmerkt Marc Lammers, oud tophockeyer, hockeycoach en nu actief als coach bij diverse bedrijven. Lammers: “Ook in het bedrijfsleven kun je je onderscheiden door topsport te bedrijven. Meet wat je kunt meten, gebruik statistieken en probeer verantwoording in je organisatie zeker ook op de werkvloer te leggen.”

De overstap van zowel het tophockey naar het coachen van een elftal als de switch naar het bedrijfsleven verliep soepel. Misschien heeft het te maken met de doelgerichtheid van Lammers. “Erkenning en waardering kun je alleen krijgen als je duidelijke doelen hebt. Heb je die, dan kun je meten of je geslaagd bent en processen aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid.”

Real-time beslissingen
Het meten van allerlei zaken tijdens een hockeywedstrijd, zoals percentages geslaagde passen en hartslag, hielp Lammers om real-time beslissingen te nemen. “Dat kon ik zelfs thuis vanaf de bank bijhouden. Schoot iemand met zijn hartslag in het rood, dan nam de kans op een blessure toe en wisselde ik.” Met zijn uitspraak wil hij ook aangeven dat er meer is dan slechts op resultaat coachen, iets wat zeker ook geldt voor het bedrijfsleven. Je moet tijdens een wedstrijd meten en tekens doorgeven. Wat mij betreft kun je dat vergelijken met tools als Skype en Facetime. Aanvullend daaraan is het verstandig om elke dag even een ‘stand’ te doen, dat bespaart je zomaar 10 tot 12 e-mails.”

Meetbare doelstellingen
Tijdens zijn werk voor Arpa Learn Institute coacht hij klassen van soms wel 40 directeuren die op zoek zijn naar ‘goud’. Lammers merkt dat het tijd kost om de doelen van de directeuren erin te slijpen. “Maar het is een van de weinige manieren om vernieuwend te zijn. Het doel is om de directeuren hun mensen mee te krijgen in de nieuwe flow.” Lammers benadrukt dat een verandering in het bedrijfsleven nodig is om onderscheidend te kunnen zijn ten opzichte van de concurrentie. “Bedrijven denken teveel in een jaarcyclus, maar moeten naar doelen toe die over enkele jaren te realiseren zijn. We meten ondernemingen daarom op 11 punten, waarbij vooral duidelijk moet worden in hoeverre een bedrijf een collectieve ambitie heeft. Te vaak streef een onderneming het doel van de baas na. Dat werkt niet.” Zelf was Lammers ook niet zo gecharmeerd van coaches die te directief waren. “Je moet geen Gordon Ramsey in de keuken willen.”

‘Doe aan feedforward’
Lammers constateert tevreden dat er op de Big Data Expo heel veel aandacht is voor het meten van bedrijfsprestaties. “Daarmee verzamelen organisaties data waarmee ze kunnen stimuleren en reële doelen kunnen nastreven. “Daarmee zullen ze het beter doen dan de concurrent. Ze geven zichzelf de kans, net als in de topsport, om aan feedforward te doen in plaats van feedback.”

Real-time big data analyseren
Data zal ondernemers helpen bij het aantonen of er in bepaalde processen verbetering te behalen is. “Je hebt daarmee de data die je sneller laat inzien waarom iets wel of niet goed gaat, je bent niet meer afhankelijk van jaarcijfers. Een winnaar worden is te doen, maar aan de top blijven vergt goed vooruit kijken. Real-time big data analyseren steunt je als bedrijf bij het vermijden van risico’s. Daarvoor heb je niet altijd bakken met geld nodig. Dat hebben we in het hockey ook niet. Dus zetten we studenten in. Het is een laagdrempelige manier om steeds te zoeken naar winstpunten.”


Platinum Sponsor
Gold Sponsors
Mediapartners
DataStax
Alteryx SLTN Inter Access Information Builders SAS Atos MicroStrategy Microsoft
BI-Platform Baaz WINMAG Pro Retailtrends Online Retailer ICT Magazine ICT/zorg DataFloq Frankwatching