Submitted by: Big Data Expo

Big Data Expo 2019 | Studio Data | Tom interviewt Ben Woldring van Bencom

Ben Woldring, Founder en CEO Bencom, vertelt in deze aflevering van Studio Data, in samenwerking met GoDataDriven, over hoe Bencom begonnen is, maar voornamelijk over wat het verschil is tussen datagedreven en businessgedreven en hoe je deze samenbrengt. Ook kom je erachter welke rol dashboards en forecast algoritmes spelen bij Bencom.

De passie van Bencom is “om complexe markten transparant te maken voor de consument. Bencom was eigenlijk een uit de hand gelopen schoolopdracht. Op de middelbare school bij het vak informatica kreeg ik de opdracht om een website te bouwen. Dat was in de periode dat de mobieltjes hun intrede deden. Niemand wist toen wat te beste abonnementen waren en ik had voor mijn vader al research gedaan naar een goede deal. Dat research heb ik toen online gezet. Dat was de geboorte van Bencom.” 

Nu is de vraag waarom een data driven en business driven benadering zo belangrijk zijn voor elkaar. Volgens Woldring is data alleen is niet voldoende, want als de business er niks mee kan, heb je er weinig aan volgens Woldring: “Zonder een overview van wat je met deze data kan, is het heel moeilijk om op basis daarvan goede beslissingen te maken.” 

Is het dan de business die vragen stelt over data, of geeft data de business een duwtje in de goede richting? Woldring: “Wat we zagen was dat iedere afdeling afzonderlijk heel veel data tot haar beschikking had over hun onderdeel. Maar, juist als je deze gegevens combineert en inzichtelijk maakt voor iedereen, dan kan je echt goede business decisions maken. Data helpt in dit geval de business. Als ik moet kiezen zijn we dus business driven en is data een tool om betere beslissingen te maken.”

Bencom heeft hiervoor een Hub gecreëerd waarin alles samenkomt op één plek. Alles is zichtbaar op een dashboard. “Het succes van Bencom ligt dus bij het inzichtelijk maken van gegevens voor het hele bedrijf en om op basis daarvan voorspellingen te doen voor de toekomst van het bedrijf.” 

Tot slot gaat de aflevering in op hoe de rijksoverheid data beter zou kunnen inzetten, hoe een overheid op basis van data beleid kan maken en dat burgers meer zeggenschap over hun eigen data zouden moeten hebben. Woldring: “Hoe mooi zou het zijn als we in een toekomst toekomst leven waarin jij bepaalt wat er met jouw persoonlijke data gebeurt?”

Het huidige succes van Bencom is te danken aan het feit dat zij hun markt door en door kennen en snel in kunnen springen op veranderende klantbehoeften, dankzij het gebruik van data. Hoe zij dat precies doen, daar kom je achter in de video!

Bencom GoDataDriven Big Data Studio Data Ben Woldring

Add new comment