Submitted by: Big Data Expo

Big Data Expo 2019 | Studio Data | Tom interviewt Lennaert van de Bunt van Ahold Delhaize

Aflevering na aflevering wist Studio Data interessante gasten aan tafel te krijgen tijdens de Big Data Expo 2019. Zo ook deze aflevering. Aan tafel bij Tom van ‘t Hek zit namelijk Lennaert van de Bunt, Manager Organizational Development bij Ahold Delhaize. 

Het gaat in deze uitzending over personalisatie en de inzet van datatoepassingen, zowel richting de klant als de medewerker. Lennaert legt uit hoe er binnen Ahold Delhaize gebruik wordt gemaakt van data om de medewerkers te helpen om effectiever te werken en de juiste mensen te werven.

De rol van data bij Albert Heijn

Als je het aan Van de Bunt vraagt, wordt data steeds belangrijker: “Data is heel groot en wordt nog groter. Ik denk dat richting de toekomst zeker de voorspellende waarde van data groot wordt. Wat gaan klanten doen, wat gaan medewerkers doen en hoe kunnen wij ons productaanbod daarop aanpassen? Dat wordt allemaal gepersonaliseerd.” 

Wat willen medewerkers?

Naast dat Ahold Delhaize haar klanten een gepersonaliseerd aanbod op basis van data biedt, worden eigen medewerkers ook gemonitord. Van de Bunt: “Wat wij heel erg doen is voorspellen wat mensen in hun loopbaan willen gaan doen als volgende stap. We meten dus wat voor voorkeuren ze hebben en wat potentiële loopbaanstappen voor medewerkers zijn.” 

Daarnaast wordt er ook naar grote trends gekeken: “Hebben we nog vakkenvullers over tien jaar? Hebben we nog caissières over tien jaar? Wat is de toekomst van werk en hoe moeten we ons daarop gaan voorbereiden?” 

Monocultuur?

Albert Heijn kan op basis van data niet alleen bepalen wat hun medewerkers willen (gaan) doen, ze kunnen ook hun perfecte kandidaten selecteren die precies in de cultuur passen. Maar dreigt het gevaar van een monocultuur dan niet? Van de Bunt: “Dat is precies waar we voor moeten waken. Je ziet het ook bij andere bedrijven. Daar werden bijvoorbeeld alleen maar mannen aangenomen. Volgens mij stapt Amazon ook weer van die werkwijze af (om op basis van data werknemers te selecteren, red.). Daar schuilt dus een enorm gevaar, maar de kansen zijn ook enorm. Het is dus wel een dilemma.”

Vallen en opstaan

Inmiddels staat de data science afdeling van Ahold Delhaize als een huis, maar dat ging wel met vallen en opstaan. Van de Bunt geeft in deze aflevering 3 tips over hoe jij dit resultaat ook kunt bereiken. Benieuwd wat die tips zijn? Kijk dan de hele aflevering!

Ahold Delhaize Albert Heijn Big Data Data Science GoDataDriven Big Data Expo

Add new comment