Conversieverhoging door realtime gedragsgebaseerde bannering

14:20 - 14:50

This is a 2019 presentation

Dagelijks bezoeken vijf miljoen Nederlanders de nieuwspagina's van DPG Media. Het leesgedrag van onze bezoekers - bijvoorbeeld de onderwerpen waarover ze lezen en ook wanneer ze onze pagina's bezoeken - geven ons veel inzichten voor verbetering van onze producten. Ook kunnen we met deze inzichten beter inspelen op de behoefte van onze (toekomstige) klanten. Hiervoor hebben we een op leesgedrag gebaseerde segmentatie ontwikkelt, die bezoekers indeelt in een van elf segmenten. Deze segmenten zeggen iets over het soort nieuws waarin de bezoeker voornamelijk geïnteresseerd is (bijvoorbeeld "sport'). De segmenten worden realtime uitgescoord en aangevuld de meest relevante artikelen van dat moment. Bezoekers krijgen vervolgens een banner uitgeserveerd die overeenkomt met het leessegement waartoe zij behoren. Deze segmentspecifieke banners laten een significant betere conversie zien dan neutrale banners.

In deze lezing vertellen we je over hoe we met topic modelling en clustering tot deze segmentatie zijn gekomen, met welke data-architectuur we de segmenten realtime uitscoren en tot welke conversieverbetering dit uiteindelijk heeft geleid.

  • Theme
    Data Science

    De impact van Data Science op onze business is enorm. Het ontsluiten van gestructureerde en ongestructureerde data door (zelf)lerende modellen vindt toepassing binnen allerlei bedrijven. Het oplossen van grote vraagstukken zoals: 'Hoe kan ik mijn klanten persoonlijker benadrukken met onze e-mailcampagnes?' of 'Kunnen we de hoeveleheid fraudegevallen bij aanvragen terugdringen?' gaat steeds sneller en effectiever door het gebruik van deze voorspellende toepassingen. Data Science helpt om continue waardevolle resultaten te behalen en te innoveren.