Low code dataplatform voor Pathé; zonder veel technische kennis je eigen dataplatform bouwen en onderhouden

THU 10:30 - 11:00

Lecture hall 2

TimeXtender

Bioscoopkaartjes, popcorn- en frisdrankaankopen en de populairste films in de voorverkoop. Het is zomaar een greep uit de data waar Pathé graag meer inzicht in krijgt. Samen met E-mergo bouwt de grootste bioscoopketen van Nederland daarom momenteel intensief aan datawarehouse TimeXtender en BI-tool Qlik Sense. Bijkomende uitdaging was dat zowel het oude als nieuwe kassasysteem hieraan gekoppeld moesten worden. Uiteraard zonder dat bioscoopbezoekers hier ook maar íets van merkten.

Rick Stammes is sinds 2017 data-analist bij Pathé. Samen met een groot team werkte hij al een tijd aan een ambitieuze datastrategie. “Met externe consultants en datawetenschappers waren we al best ver in het voorspellen van bezoekersaantallen het maken van passende aanbevelingen voor filmbezoekers. De sky was the limit! Maar toen kwam corona.” Bioscoopzalen kwamen leeg te staan, inkomsten droogden op en het externe team moest met het project stoppen. “Mijn rol is toen veranderd”, zegt Stammes. “We wilden de opgedane kennis niet verloren laten gaan en met een klein team toch de datastrategie doorvoeren. Al gauw kwam daaruit het idee om een datawarehouse op te richten. TimeXtender van E-mergo sprak ons aan, omdat je niet veel technische kennis nodig hebt om ermee te werken. Je hoeft niet zelf te coderen, maar kunt wel tabellen slepen en de relatie tussen gegevens aangeven.”

Nieuw kassasysteem

Daarnaast bestond bij Pathé de wens om rapportages overzichtelijker te presenteren in een Business Intelligence-tool. E-mergo opperde TimeXtender in combinatie met Qlik Sense om aan deze wens te voldoen en werd in juni 2020 aangehaakt. “Het ingewikkeldste deel van dit project was het verzamelen en transformeren van data. Daar kwam bij dat we ook net overgingen op een nieuw kassasysteem en er dus twee systemen tegelijk draaiden”, aldus Stammes. E-mergo consultant Lennaert van den Brink vult aan: “Pathé ging niet in één keer over van ticketsysteem Dolphin op het nieuwe systeem Vista. Het was dus zaak om de twee verschillende bronsystemen aan elkaar te knopen voor een integraal overzicht. Behalve inzicht in bezoekersaantallen en voor marketingdoeleinden wordt de data ook gebruikt voor de All Stars-app. Hiermee kunnen bezoekers van Pathé hun punten inleveren voor iets te eten of te drinken.”
Voor dat laatste deel is near-realtime snelheid nodig. Bezoekers willen immers na het kopen van hun kaartje de punten meteen kunnen gebruiken in het winkeltje van Pathé. Door TimeXtender te gebruiken kan dat binnen enkele minuten. “Als de bioscopen normaal draaien heb je het dan over 100.000 regels data per uur. In die zin een geluk bij een ongeluk dat we de switch naar dit systeem in een rustige tijd konden maken. In januari wil Pathé helemaal overgaan op Vista. TimeXtender blijft gewoon zijn werk doen, zonder dat de overgang gevoeld wordt”, zegt Van den Brink.

Coachen en uitbouwen

Het datawarehouse is nog steeds in opbouw. “We hebben veel tijd besteed aan het werkend maken van de datastromen. Met de belangrijkste informatie - zoals de bezoekers en wat ze kopen - kunnen we nu werken. Lennaert werkt nog één dag per week bij ons om te coachen. De rest bouwen we zelf”, zegt Stammes. “Er zijn nog leuke extra analyses mogelijk. Bijvoorbeeld: als iemand popcorn koopt, wat drinkt hij daar dan het vaakst bij? Daarnaast verwerken we data van onze klantenservice over veelgestelde vragen. Of over hoelang van tevoren mensen graag kaartjes zouden bestellen op de website.”

  • Theme
    Business Intelligence

    Slimmer opereren op basis van data die voorhanden is. Business Intelligence maakt het leven van heel wat organisaties een stuk eenvoudiger en overzichtelijker en is gebaat bij een goede IT-infrastructuur achter de schermen (of in de cloud).Veelgehoord is dat data het nieuwe goud is, maar strikt genomen is dat natuurlijk de informatie die BI-tools in heldere overzichten tonen. Heldere inzichten op basis van visueel aantrekkelijke rapportages of grafieken helpt bedrijven om creatiever te werken. Het stelt de gebruikers in staat om eigenhandig een beeld te vormen van verkopen, levertijden, potentiële en actuele bottlenecks én hierop actie te ondernemen. De Big Data Expo laat zien wat er vandaag de dag mogelijk is.