Analytics

Complexiteit transformeert tot inzicht

Big data zijn onmisbaar, het is de basis voor vrijwel elke beslissing binnen een modern bedrijf. Toch draait het uiteindelijk om het effectief analyseren van alle verzamelde data. Deze analyses tonen nog regelmatig heel verrassende resultaten. Pakt een onderneming de handschoen op om deze resultaten iets minder verrassend te maken, dan ontstaan er enorme businesskansen. Binnen het Thema Analytics zijn er diverse presentaties die inzicht geven in de mogelijkheden van analytics. 

Niet langer een feestje voor intimi
Analytics geeft inzicht, kan zorgen voor waarde creatie binnen een organisatie en is absoluut een stuk toegankelijker dan vijf tot tien jaar geleden. De razendsnelle ontwikkeling van BI-tools heeft hieraan mede bijgedragen. Waar analytics eerder deed denken aan een feestje voor intimi, leggen BI-tools nu een wereld aan inzicht bloot voor personeel binnen alle lagen van een organisatie. Analytics is veranderd van een finance party in een voor iedereen te begrijpen zakelijk aspect. 

Doelgroepprofielen
Het analyseren van diverse datastromen, zoals klant-, transactie- en assortimentgegevens kan helpen bij het uitsplitsen naar doelgroepen of het bepalen van doelgroepen. Het vaststellen van doelgroepprofielen, bijvoorbeeld per plaats, regio of land, kan leiden tot verschillen in voorraad dan wel assortiment. 

Datastromen 
De hoeveelheden data nemen zeer snel toe. Kijkend naar de trends op het gebied van analytics zal de nadruk vooral komen te liggen op het mogelijk maken van het analyseren van allerlei soorten data. Van gestructureerde tot ongestructureerde gegevens. Het gemak voor de gebruiker zal voorop staan. Dat vergt wel iets van de analysetools die organisaties gebruiken. Het creëren van zogenaamde data lakes is populair als beproefde manier om grote hoeveelheden data te ‘stallen’. Maar het krijgen van inzicht op basis van de opgeslagen data, blijkt niet eenvoudig te zijn. Wie de gegevens wil analyseren doet er verstandig aan om bij het opslaan van de data bepaalde stromen apart te houden, zoals die van de belangrijkste ‘business events’. 

Klanten behouden
De steeds grotere hoeveelheden en complexere data bieden zogezegd veel zakelijke kansen. Het zijn de organisaties die erin slagen om gebruikers op diverse niveaus deze data te laten analyseren die hun kansen grijpen. Begrijpelijke analysetools zorgen voor begrip tussen de ene en de andere medewerker, ongeacht het niveau. Maar vermoedelijk nog belangrijker: de juiste analyse leidt tot slimme campagnes en bevlogen medewerkers, zaken die gericht zijn in te zetten voor het behouden van klanten. Nieuwsgierig? Bezoek één of meerdere presentaties binnen het Thema Analytics.

View presentations of this theme