Data Science

Beter voorspellen en waarde toevoegen

Organisaties beschikken al over extreem veel data. De grote uitdaging zit erin om met de beschikbare data waarde toe te voegen aan een proces of klanttraject. Data science is daarvoor uitstekend geschikt. Finance en het voorspellen van consumentenbehoeften zijn twee gebieden waarop data science effectief is toe te passen. De investering loont sowieso, want beschikt een organisatie over meer inzicht, dan zijn ook slimmere keuzes te maken. Het thema data science neemt precies hierom een steeds prominentere rol in tijdens de Big Data Expo.

Waarde verhogen
Data Science loopt als een rode draad door de Big Data Expo heen. Specifiek binnen het thema is er een aantal presentaties waar sprekers ingaan op de mogelijkheden. Zoals in hoeverre met het toepassen van data science de zakelijke waarde van een dienst of een service is te verhogen. Ook geven sprekers aan in hoeverre de techniek te gebruiken is voor het reduceren van bedrijfsrisico’s. Uiteraard gaat dit gepaard met vallen en opstaan, maar elke gebeurtenis is een leermoment en wie vandaag de dag succesvol wil zijn zal data moeten analyseren en testen, testen en nog eens testen. 

Voorspellen
Ooit was het leven bijzonder overzichtelijk. Een winkel zag een klant eens of tweemaal per jaar terugkomen voor een herhaalaankoop. Vandaag de dag is alles anders. Het voorspellen van klantbehoeften was niet eerder zo belangrijk. Data science is te gebruiken voor het forecasten van wat consumenten willen en in hoeverre daar slim op in te spelen bij omnichannel klantinteracties. Data science geeft inzicht in het gebruik van digitale kanalen, zoals WhatsApp en Facebook Messenger, maar ook in hoe consumenten omgaan met deze kanalen en welke groei ze laten zien. 

Verbeteren klantinteracties
Data science is eveneens in te zetten voor het analyseren van historische interacties en op basis daarvan een collectieve herinnering te creëren. Dat is vervolgens te gebruiken voor het verbeteren van de kwaliteit van klantinteracties. En aanvullend voor het effectiever maken van klantgesprekken en consumenten continu ondersteuning bieden. 

Tips en ideeën 
Wie erin slaagt om inzicht en inschattingen continu te verbeteren is al snel spekkoper. De kleinste aanpassing kan leiden tot een stukje voordeel of verbetering in dienstverlening. Profiteer van de inzichten die de sprekers binnen het Thema Data Science geven, de kans is levensgroot dat u er tips en ideeën opdoet.
 

View presentations of this theme