Auteur: Zoho Corporation B.V.

De belangrijkste factoren bij het opzetten van een Business Intelligence (BI) programma

De belangrijkste factoren bij het opzetten van een Business Intelligence (BI) programma

De digitale transformatie heeft in de laatste jaren met een rap tempo plaatsgevonden in het bedrijfslandschap. Hierdoor maken de meeste organisaties gebruik van diverse bedrijfstools om hun activiteiten op het gebied van sales, marketing, finance, HR en support uit te voeren. Vaak bevatten al deze tools een rapportagemodule die afdelingsspecifieke gegevensrecords en overzichten weergeeft. Losstaande gegevens zoals verkoopcijfers, leadaantallen, e-mailopeningspercentages, kunnen echter weinig inzicht geven over het gedrag van jouw klanten.

Nu bedrijven steeds meer digitaal en datagedreven gaan werken, is het essentieel dat ze een geavanceerd BI-programma (Business Intelligence) in hun technologiestrategie opnemen. Een uitgebreid BI-programma helpt bij het combineren van verschillende data uit meerdere bronnen en het bieden van intuïtieve inzichten. Hierdoor kan er inspiratie worden gehaald uit seizoensgebonden klantentrends en pijnpunten in de sales funnel op basis van feedback van klanten. Met dit soort waardevolle informatie kunnen organisaties een cultuur van doordachte, op feiten gebaseerde besluitvorming invoeren en daadwerkelijk een concurrentievoordeel behalen.

Ga Aan de slag met een Business Analytics en Intelligence programma

Als jouw organisatie de nodige financiering en middelen heeft om een centraal BI-programma te implementeren, is de eerste logische stap om de belangrijkste business criteria te identificeren die je wilt meten en bijhouden.

Zodra je de doelstellingen hebt bepaald, is de volgende stap het bepalen van een datastrategie. Je moet je datastrategie gaan bepalen voor de belangrijkste gebieden en vervolgens de data bronnen identificeren en afstemmen op die strategie. Van daaruit zou het voor je organisatie relatief eenvoudig moeten zijn om een data pijplijn op te zetten en de gegevens klaar te maken voor analyse.

Zet een krachtige, uniforme data pijplijn uit diverse bronnen op

De voorbereiding van de data pijplijn is één van de grootste uitdagingen voor organisaties bij de implementatie van hun BI-programma. Het gebruik van een diverse toolset, aangeboden door verschillende leveranciers, zorgt voor ongelijksoortige datasets die eerst moeten worden geïntegreerd en samengevoegd om een nauwkeurige analyseprocedure mogelijk te maken.

Update jouw privacy beleid en verklaring

Met een BI-programma wordt de verantwoordelijkheid als bedrijf om klantengegevens te beschermen groter. Enkele aandachtspunten op het gebied van privacy zijn: (1) gevoelige gebruikersgegevens afschermen, door persoonsgegevens uit alle datasets te verwijderen met behulp van data masking, voordat ze in de data pijplijn van BI worden ingevoerd, (2) duidelijke toestemming van de betrokkenen (klanten en werknemers) vragen voor het gebruik van hun geanonimiseerde gegevens voor BI-analyse, (3) ervoor zorgen dat je databronnen ook aan strikte privacystandaarden voldoen, en ten slotte (4) het privacybeleid voor klanten van je organisatie onmiddellijk bijwerken en de vereiste details over je BI-programma daarin opnemen.

Integreer jouw BI-programma met interne samenwerkingsplatforms

Ondanks het opzetten van een kostbaar, uitgebreid BI-programma, hebben veel organisaties moeite met de adoptie hiervan binnen hun teams en het stimuleren van noodzakelijke acties of beslissingen. Een manier om dit op te lossen is door het BI-systeem op brede en diepgaande wijze te integreren met de interne communicatie- en samenwerkingsplatformen die door de werknemers worden gebruikt, zoals e-mail, chat, Intranet forums, project management kanalen, enz. De BI-dashboards moeten managers in staat stellen gegevens te combineren en visueel te analyseren voor multifunctionele inzichten. Ten tweede de inzichten om te zetten in gemakkelijk te begrijpen en interactieve rapporten. Tot slotte,de volgende stap te bepalen en de informatie vervolgens in realtime te delen met de betrokken teams of individuen.

Blijf voorbereid op de toekomst - maak ruimte voor innovatie

Terwijl je moderne technologieën implementeert en je operationele efficiëntie verhoogt, houdt het runnen van een bedrijf dat klaar is voor de toekomst ook in dat je voortdurend op zoek bent naar innovatie. Daarnaast zorg je ervoor dat de bedrijfssystemen en -processen flexibel genoeg zijn om de veranderingen te verwerken. Op dezelfde manier moet jouw BI-programma voldoende speelruimte hebben om te experimenteren en in te spelen op nieuwe mogelijkheden zoals AI-aangedreven voice analytics en RPA / business analytics integratie. Dankzij de huidige AI-trends kunnen gebruikers bijvoorbeeld gesprekken voeren met AI-assistenten om met één klik geautomatiseerde BI-inzichten te genereren, toekomstige trends te voorspellen en gedragsanalyses  uit te voeren en te visualiseren, en nog veel meer.

Als de gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar ons iets hebben geleerd, dan is het wel dat dingen ongelooflijk snel kunnen veranderen en dat het van cruciaal belang is om flexibel te zijn. Cloud-gebaseerde BI-tools stellen bedrijfseigenaren in staat om real-time gegevens van verschillende afdelingen te bekijken en snel beslissingen te nemen. Dit helpt bedrijven om alert te blijven in ongekende tijden.

Engelstalige Webinar over de BI trends in 2022: https://zohocorp.zohoshowtime.com/sessions/7-bi-trends-to-watch-in-2022-9937228279

Reactie toevoegen