Digital Innovation

Digital Innovation: meer mogelijk dan gedacht, maar zorg voor focus

Voor retailers is het een tijdperk waarin het hollen is van de ene naar de andere verandering. E-commerce trends verdringen zich om een plek in de spotlight, maar ondertussen dienen retailers zich ook op andere vlakken te ontwikkelen. Digitale innovatie lijkt de sleutel tot succes in een veranderend winkellandschap vol consumenten die zich steeds minder voorspelbaar lijken te gedragen. Het thema Digital Innovation, één van de onderwerpen tijdens het programma van de Big Data Expo, is misschien wel actueler dan ooit.

Personaliseren

Grip krijgen op consumenten is met het steeds meer versnipperde retaillandschap niet eenvoudig. Retailers proberen in toenemende mate winkelervaringen te personaliseren. Data-analyse is daarbij één van de hulpmiddelen. Verwacht een consument een bepaalde service of de aanwezigheid van persoonlijke assistentie bij de keuze van een artikel? Zowel in de bricks als bij de clicks? Als retailer zul je hierop moeten inspelen. De Boston Consulting Group (BCG) deed onder andere onderzoek naar digitale winkelervaringen. Het onderzocht het effect van shoppen zonder kassa’s en het personaliseren van communicatie met klanten via een mobiele telefoon of voice-assistenten. In hun presentatie tijdens de Big Data Expo gaat Boston Consulting Group dieper in op de elementen die retailers hierbij moeten toepassen.

Dé sleutel tot succes
Digital Innovation is misschien wel dé manier waarop retailers succesvol kunnen zijn en blijven. Investeren in IT, sturen op data en toewerken naar een hoge NPS hoort hierbij. Wie daarin interesse heeft kan zijn hart ophalen op de beurs. Tijdens de Big Data Expo zijn bedrijven en leveranciers aanwezig die kunnen helpen bij het uitrollen van een strategie of systeem dan wel het aan elkaar knopen van IT-tools die leiden tot betere interactie met klanten in winkels of via webshops.

Privacywetgeving
Veel digitale innovatie is afkomstig uit de VS. Toch is er een duidelijk verschil in mogelijkheden die retailers daar hebben en in Europa. Privacywetgeving in de EU is strikter, waardoor consumenten iets beter beschermd zijn. Het volgen van het winkelend publiek in een retailomgeving is een mogelijkheid, maar retailers hebben geen toestemming om data zonder akkoord vooraf te koppelen. Dat neemt niet weg dat het op basis van data alsnog mogelijk is om gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen.

Focus
Wie zich wil verdiepen in de mogelijkheden die data bieden op het gebied van Digital Innovation, doet er goed aan de daarop gerichte Big Data Expo presentaties te bezoeken. Retailers delen hun ervaringen op de Big Data Expo, consultants delen hun kennis. Wat blijkt: een van de belangrijkste sleutels tot succes is het opstarten van initiatieven met een sterke focus die bovendien snel waarde creëren. Het zogenaamde laaghangend fruit. Belangrijk daarbij is het gebruik van een schaalbaar technologieplatform en een team waarin zowel data scientists als business experts zijn vertegenwoordigd. Meer weten? Bezoek een van de presentaties!

Bekijk de presentaties over dit thema