Auteur: Big Data Expo

MICAZU - Van Ruwe data naar perfect gesegmenteerd

 

 

Het hebben van een duidelijk gesegmenteerde database is voor elke marketeer goud waard. Zo ook voor Tristan Albersen, Senior Commercial Operations Micazu. Hij werkt sinds 2017 voor Micazu, een Nederlands vakantiehuizenplatform. Luister in deze podcast hoe hij van Micazu een overzichtelijke, data-gedreven organisatie heeft gemaakt.

Om het salesproces te optimaliseren, kijkt Micazu naar zowel huurders als hun verhuurders. “We zagen veel bezoekers op onze website, maar die konden we niet linken aan het product. Daarna keken we waar de bezoekers op de website zitten. Op basis daarvan zijn we gaan kijken hoe we ze kunnen koppelen aan Micazu. Dat kan met Google Analytics, wij hebben die data in power BI gezet.” 

In den beginne was er niks 

Toen Albersen in 2017 bij Micazu kwam, werd er weinig gedaan met de beschikbare data. “Er was echt een container met data beschikbaar, maar daar werd helemaal niks mee gedaan. Er was ook niet bekend wat ze ermee konden doen. We hebben ons toen een redelijk eenvoudige vraag gesteld, namelijk wat we weten van onze klanten op basis van de beschikbare data. Zo hebben we per kanaal gekeken hoe we onze kanalen konden optimaliseren.”

Toen bleek dat hun veranderingen succesvol bleek te zijn, is het bedrijf verder gegaan met de veranderingen. “We kwamen erachter dat hoe meer we de mail kunnen aanpassen op de behoefte van de bezoeker, hoe beter deze werd gelezen en hoe beter de conversie naar de site was. Tegelijkertijd bouwden we een heel profiel op van de ontvanger.” 

Wat staat er nu op de planning?

Om alle data te verwerken en toe te passen, gebruikt Micazu Squeezely. “We willen nu met dit programma nog scherper krijgen wat bezoekers willen. Zo doen we op basis van de data aanbevelingen waarvan we weten dat de kans 80% is dat het geboekt wordt en een goed review krijgt.” 

Daarnaast is Micazu een complete database te maken waarmee Micazu perfect gesegmenteerde klantprofielen op kunnen stellen. Daardoor kunnen nauwkeurige voorspellingen worden gedaan op wat er in de boeken gebeurt. “Een voorbeeld is dat we hebben gezien dat een persoon het ene jaar Italië boekte, dat de kans 75% is dat hij volgend jaar Kroatië boekt.”  

Hoe creëer je een cultuuromslag?

Een terugkerend probleem vanuit Micazu – en hoogstwaarschijnlijk bij meer niet van oorsprong datagedreven bedrijven – is dat vanuit de organisatie de nut van data niet altijd wordt ingezien. “Mensen denken vaak vanuit de ik-persoon, maar je moet kijken vanuit wat de doelgroep wil en wat het beste is voor Micazu.”

Voor die omslag is volgens Albersen meer bewustwording nodig. Hoe hij dat binnen Micazu realiseert, en – zeker zo interessant – hoe Micazu de concurrentie aangaat met partijen als Airbnb en booking.com, hoor je terug in de podcast. 

 

Klik hier om de andere afleveringen te beluisteren.

Micazu Dataloog Big Data Expo

Reactie toevoegen