Terug Blik Big Data Expo 2018

Volle bak tijdens veelzijdige en sfeervolle Big Data Expo 2018

Groot, groter grootst, maar tegelijkertijd veelzijdig. Want hoewel de Big Data Expo niet langer vooral technische specialisten trekt, is een veelzijdig aanbod van exposanten en presentaties wel extreem belangrijk. Hetzelfde geldt voor kennis delen. 4777 bezoekers wisten op 19 en 20 september de BDE te vinden.

Big Data Expo trok 85 leveranciers en meer dan 100 sprekers naar De Jaarbeurs in Utrecht. De sprekers waren verdeeld over acht zalen, één keynote-, zes lezingen- en één techdemozaal. Vrijwel overal was het volle bak. Iets wat al bij de opening van de Big Data Expo zichtbaar werd want bezoekers stroomden al om 10.00 massaal binnen. Een deel van die vroege bezoekers kwam uiteraard voor de keynote van Picnic die de start van de beurs kenmerkte.

Eerlijke projectinzichten

Google Cloud, VU Amsterdam, VodafoneZiggo, RTL, Uber, Forrester Research, fashionTrade, Councel theinternetofthings.eu en Amazon Web Services gaven alle een keynote. Aanvullend hieraan sprong nog een aantal presentaties eruit, waaronder die van Bien Bosch van ABN Amro over NPS en BI maar ook de presentatie van Fleur Hasaart van CZ Zorgverzekeraars over ethische afwegingen bij data science. Legio bekende bedrijven gaven acte de présence in de lezingenzalen, maar het mooie van de Big Data Expo is dat een naam niet alles zegt of hoeft te zeggen. Het is de diversiteit van de onderwerpen én vaak de eerlijke inzichten die bedrijven delen over projecten die bezoekers het meest waarderen.

Gezond en sfeervol

Dat beursbezoek ook gezond en sfeervol kan zijn werd duidelijk op diverse stands. Onder andere Centric en Qlik hadden een fiets centraal op de stand geplaatst. Uiteraard met als doel om de snelst fietsende persoon een prijs te overhandigen. In beide gevallen gaf data inzicht in de prestaties, variërend van wattages tot cadans en snelheid. Dat big data ook in de retail oprukt zal niemand verbazen, maar wie eens wilde zien hoe kleding passen werkt met een interactieve spiegel, moest toch echt een kijkje nemen bij de stand van Building Blocks. Ook bij de spiegel draaide het, net als bij websites, om het vergroten van relevantie. Ofwel het geven van alternatieven voor het door de klant gekozen kledingstuk. Formule 1 voertuigen stonden er bij GoDataDriven en Information Builders op de stand. Bij de eerste was het voertuig onderdeel van een escape room achtig spel. Bij de tweede was de auto vooral ludiek bedoeld in de vorm van business analytics voor minder technisch onderlegde mensen.

Bekijk de infograpic van best beoordeelde sprekers

 

infograpic

 

 

Bekijk de aftermovie van Big Data Expo 2018