Bits, bytes en bijzondere momenten

WOE 13:15 - 13:45

Dit is een presentatie van 2022

Future Facts

PostNL bezorgt dagelijks 8 miljoen brieven en 1,1 miljoen pakketten en behoort tot één van de grootste logistieke partijen in de Benelux. In een wereld waar alles en iedereen verbonden is blijft PostNL de connectie tussen verzender en ontvanger, tussen de digitale wereld en de fysieke wereld. Om te kunnen reageren op de veranderende behoeften en verwachtingen van haar klanten heeft PostNL een versnelde digitale transitie ingezet. Met data en digitalisering worden business modellen, diensten, logistieke processen en onze netwerken vernieuwd. Hiermee is PostNL tevens in staat de digitale dienstverlening steeds verder uit te breiden en daarmee te blijven aansluiten op de veranderende (online-) klantbehoefte. Dit blijft niet zonder succes: Op dit moment telt PostNL 7 miljoen unieke PostNL-accounts, gebruiken miljoenen consumenten de PostNL-app en tellen de digitale kanalen jaarlijks meer dan 925 miljoen bezoeken.

Hoe is PostNL gekomen tot succes? Haar filosofie: als je je klant centraal stelt, deze beter leert kennen en de klantervaring over alle (off- en online) kanalen managed, kun je als logistiek dienstverlener beter anticiperen op de veranderende klantbehoefte. Hiervoor bleek de organisatie voor de digitale transformatie nog niet te beschikken over een centraal klantbeeld. Aanpassingen in de opzet en inrichting van het datalandschap en IT architectuur waren hiervoor noodzakelijk om de bestaande datasilo’s, verspreid over meerdere afdelingen, te laten verdwijnen. In samenwerking met Future Facts (onderdeel van de Hot ITem Groep) heeft PostNL het IT- en data landschap geoptimaliseerd. Met als resultaat een nieuw dataplatform: het Centraal Consumenten Beeld (het CCB). Met behulp van AWS-componenten wordt data hier in korte tijd omgezet in waardevolle inzichten die PostNL in staat stellen om verbeteracties over verschillende kanalen heen door te voeren. En continu in direct contact te staan met haar klanten. Dit maakt PostNL tot een wendbare organisatie met strak ingeregelde processen die de klantverwachting op het gebied van post- en pakket- bezorging ruimschoots overtreffen. Zodat PostNL bijzondere momenten kan blijven bezorgen.

Lex Overmars, Manager Data & Analytics bij PostNL licht toe waar een versnelde digitale transformatie toe kan leiden, welke uitdagingen op zijn pad kwamen en welke impact dat heeft op de organisatie en haar datalandschap.

Hoe overtref je dagelijks klantverwachtingen en blijf je de favoriete bezorger van Nederland? PostNL weet hoe.

  • Thema
    Analytics

    Het is niet nieuw als we zeggen dat ieder bedrijf beschikt over een enorme bulk aan informatie. Om waarde te kunnen creëren aan data dient het proces van ontdekken, interpreteren en communiceren van significante patronen doorlopen te worden. Het zijn de organisaties die erin slagen om gebruikers op diverse niveaus deze data te laten analyseren die hun kansen grijpen. Begrijpelijke analysetools zorgen voor begrip tussen de ene en de andere medewerker, ongeacht het niveau. Maar vermoedelijk nog belangrijker: de juiste analyse leidt tot slimme campagnes en bevlogen medewerkers, zaken die gericht zijn in te zetten voor het behouden van klanten.