Conversieverhoging door realtime gedragsgebaseerde bannering

DON 14:20 - 14:50

Lezingenzaal 4

Dagelijks bezoeken vijf miljoen Nederlanders de nieuwspagina's van DPG Media. Het leesgedrag van onze bezoekers - bijvoorbeeld de onderwerpen waarover ze lezen en ook wanneer ze onze pagina's bezoeken - geven ons veel inzichten voor verbetering van onze producten. Ook kunnen we met deze inzichten beter inspelen op de behoefte van onze (toekomstige) klanten. Hiervoor hebben we een op leesgedrag gebaseerde segmentatie ontwikkelt, die bezoekers indeelt in een van elf segmenten. Deze segmenten zeggen iets over het soort nieuws waarin de bezoeker voornamelijk geïnteresseerd is (bijvoorbeeld "sport'). De segmenten worden realtime uitgescoord en aangevuld de meest relevante artikelen van dat moment. Bezoekers krijgen vervolgens een banner uitgeserveerd die overeenkomt met het leessegement waartoe zij behoren. Deze segmentspecifieke banners laten een significant betere conversie zien dan neutrale banners.

In deze lezing vertellen we je over hoe we met topic modelling en clustering tot deze segmentatie zijn gekomen, met welke data-architectuur we de segmenten realtime uitscoren en tot welke conversieverbetering dit uiteindelijk heeft geleid.

  • Thema
    Data Science

    Organisaties beschikken al over extreem veel data. De grote uitdaging zit erin om met de beschikbare data waarde toe te voegen aan een proces of klanttraject. Data science is daarvoor uitstekend geschikt. Finance en het voorspellen van consumentenbehoeften zijn twee gebieden waarop data science effectief is toe te passen. De investering loont sowieso, want beschikt een organisatie over meer inzicht, dan zijn ook slimmere keuzes te maken. Het thema data science neemt precies hierom een steeds prominentere rol in tijdens de Big Data Expo.