Digital Savvy Boards -- Corporate Governance 3.0

DON 11:30 - 12:15

Lezingenzaal 3

Building Blocks

De digitale revolutie transformeert bedrijfsmodellen en brengt nieuwe privacy issues en ethische dilemma’s mee. De maatschappelijke weerstand tegen de uitwassen van de nieuwe data economie wordt steeds zichtbaarder en als urgent ervaren. Het is voor gevestigde bedrijven een uitdaging om zowel drastisch te innoveren en tegelijkertijd maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Wat zijn de verschillen tussen de oude en nieuwe wereld? Waarom mislukt innovatie vaak binnen de bestaande structuren? Waarom is het 3-line of defense model niet geschikt voor innovatie? Wat zijn dan die nieuwe ethische dilemma’s en hoe voorkom je dat je in dezelfde valkuilen stapt als de Big Tech? Is het voldoende dat telkens één van de bestuurders of commissarissen digitale expertise in huis heeft, of dienen meer of zelfs alle leden te re- en upskillen, zoals dat tegenwoordig heet? Hoe borgen we dat in boards meer balans komt in discussies over risico’s, waarbij ook de risico’s voor het bedrijfsmodel worden meegenomen als je niet iets nieuws probeert? Doen 1-tier boards het beter? Allemaal relevante vragen, waar gezaghebbend onderzoek van MIT Sloan in 2019 rapporteert dat bedrijven die een digital savvy board hebben substantieel betere bedrijfsresultaten laten zien.

Deze lezing wordt mogelijk gemaakt door Building Blocks.

  • Thema
    Building a sustainable strategy

    Building a sustainable strategy

    Bezoekersdoelgroep
    De strategie en visie bepalen

    Deze lezing gaat in op het resultaat van de data analyse. Er wordt uitgelegd wat er is geanalyseerd en wat dit heeft opgeleverd? Hierbij wordt de diepte ingegaan en worden er inzichten, resultaten, advies en strategieën op hoog niveau gedeeld.

    Deze lezing is bedoeld voor bezoekers die: de strategie en visie bepalen, zoals o.a.; CEO's, CIO's en directeuren.