Eneco: 4 tips om een grote digitale transformatie op een datagedreven manier uit te voeren

WOE 10:30 - 11:00

Dit is een presentatie van 2022

Digital Power

Veel organisaties verzamelen grote hoeveelheden data, maar wordt deze data ook echt gebruikt? En als er wordt gewerkt met de data, kun je dan vertrouwen op de data? Om hier ‘ja’ op te kunnen antwoorden, benoemde Eneco datagedreven werken als strategische pijler binnen hun digitale transformatie.

Sinds 2020 zijn er bij Eneco grote stappen gezet om steeds meer beslissingen datagedreven te maken. Dit ging niet zonder slag of stoot. Eneco heeft veel data en diverse databronnen waardoor ze verschillende uitdagingen tegenkwamen:

1. De datakwaliteit optimaliseren. Het rechttrekken van de manier waarop data wordt verzameld tussen de verschillende teams was een uitdaging.

2. De data beschikbaar maken voor de dataspecialisten in diverse tools. Het is gewenst om de verschillende databronnen in een datawarehouse samen te brengen, zodat data aan elkaar kan worden gekoppeld.

3. De data bruikbaar maken voor de verschillende disciplines binnen de organisatie. Definities uitwerken en de data visualiseren zodat de data begrijpelijk is voor iedereen.

4. Het overtuigen van het team om een verandering in de werkwijze van het bedrijf te omarmen. Om het werken met data te stimuleren worden er verschillende methodes gebruikt. De bestaande processen realiseren op het moment dat de datakwaliteit optimaal is en de data bruikbaar is voor verschillende disciplines.

In deze sessie delen Roos van Duren (Digital Squad Manager bij Eneco) en Chantal Snijder (Data Analytics consultant bij Digital Power) hun ervaringen, praktijkvoorbeelden en tips om een digitale transformatie op een datagedreven manier aan te pakken.

Dit is een interactieve sessie: we zijn benieuwd naar jouw uitdagingen en tips om samen van te kunnen leren!

  • Thema
    Analytics

    Het is niet nieuw als we zeggen dat ieder bedrijf beschikt over een enorme bulk aan informatie. Om waarde te kunnen creëren aan data dient het proces van ontdekken, interpreteren en communiceren van significante patronen doorlopen te worden. Het zijn de organisaties die erin slagen om gebruikers op diverse niveaus deze data te laten analyseren die hun kansen grijpen. Begrijpelijke analysetools zorgen voor begrip tussen de ene en de andere medewerker, ongeacht het niveau. Maar vermoedelijk nog belangrijker: de juiste analyse leidt tot slimme campagnes en bevlogen medewerkers, zaken die gericht zijn in te zetten voor het behouden van klanten.