Hoe miljoenen omschrijvingen ABN AMRO inzicht gaf, met behulp van textmining, over het gebruik van Tikkie!

DON 14:20 - 14:50

Lezingenzaal 4

In september 2018 vond de eerste campagne van Tikkie plaats in de ABN AMRO communicatiestijl. Om van deze campagne een succes te maken, deed het team Data Analytics een uitgebreide doelgroepanalyse op Tikkiegebruikers. Hierbij zijn onder andere de 4,3 miljoen unieke omschrijvingen waarvoor Tikkie gebruikt wordt, geanalyseerd middels textmining. Natuurlijk was er al eens met het blote oog bekeken welke type omschrijvingen er vaak voor kwamen bij een Tikkieverzoek, maar nu wilden we graag alle data analyseren. Dit deden we om onze hypotheses te toetsen. Met behulp van analyseprogramma’s van SAS deden we deze analyse. Grootste uitdaging? Straattaal, streektaal, afkortingen, gebrek aan algemeen beschaafd Nederlands: alles wordt door mensen gebruikt als reden voor een Tikkie! Ben je benieuwd hoe wij deze uitdagingen zijn aangegaan én wat er uiteindelijk met de inzichten gedaan is? Kom dan naar onze presentatie op de Big Data Expo!