Minder advertenties & betere ervaring door 360° klantbeeld

WOE 13:15 - 13:45

Zaal 5

Sinds 1875 voorziet ons familiebedrijf Omoda haar klanten van de beste schoenen. De klant staat in de winkel altijd centraal. De persoonlijke benadering heeft er mede toe geleid dat Omoda inmiddels tientallen winkels heeft en online actief is in meerdere landen. Sinds 2021, voegt Omoda hier online complete outfits aan toe. Binnen het digitale ecosysteem en complexe data landschappen liggen uitdagingen. Geautomatiseerde beslissingen maakt Omoda idealiter op basis van complete informatie en voorspellende inzichten.

Sinds 2018 werkt het data en performance marketing team van Omoda in één (multidisciplinair) team met specialisten van Dept Agency samen. Dit team centraliseert web-, klant-, verkoop- en product data in Google Cloud Platform, past machine learning toe om deze data te verrijken met voorspellend inzicht én gebruikt deze inzichten ook daadwerkelijk binnen online marketingactiviteiten.

De uitdaging voor Omoda als omnichannel fashion retailer, is het centraal stellen van de klant binnen het online kanaal én optimaliseren van de gerelateerde marketinguitgaven, met behoud van de persoonlijke benadering en inspirerende klantervaring die wij al bieden in onze winkels. In 2021 zijn we aan de slag gegaan met het bouwen van een geavanceerd machine learning model. Met als doel persoonlijk relevant zijn voor de klant en de targeting van de meest waardevolle klanten verbeteren. Dit doen we door op basis van patronen in miljoenen interacties vanuit het customer data platform accuraat voorspellen wat de kans is dat iemand daadwerkelijk converteert binnen een aantal dagen. Deze kansen worden in real-time voorspeld en maken gebruik van informatie binnen de huidige sessie van een gebruiker én historische data. Door deze verrijkte en gecentraliseerde data te activeren in onze systemen kunnen wij meer resources alloceren aan bezoekers die ook daadwerkelijk in-market zijn en dus een high conversion intent hebben. Hiermee verlagen we de kans dat we excessief advertenties tonen, wel zo fijn voor onze bezoekers.

  • Thema
    Data Science

    Organisaties beschikken al over extreem veel data. De grote uitdaging zit erin om met de beschikbare data waarde toe te voegen aan een proces of klanttraject. Data science is daarvoor uitstekend geschikt. Finance en het voorspellen van consumentenbehoeften zijn twee gebieden waarop data science effectief is toe te passen. De investering loont sowieso, want beschikt een organisatie over meer inzicht, dan zijn ook slimmere keuzes te maken. Het thema data science neemt precies hierom een steeds prominentere rol in tijdens de Big Data Expo.