RISICO & REPUTATIE – IS DATA HET PROBLEEM OF DE OPLOSSING

WOE 12:00 - 12:30

Dit is een presentatie van 2017

Data is het nieuwe goud en alles verandert in data. Meer data ter beschikking hebben lijkt dus positief, maar er is een keerzijde. Meer data betekent ook meer DQ uitdagingen; meer kans op fouten. Welk risico loop je en welke impact kan het hebben op jouw reputatie? Hoe zorg je dat je de juiste data van de juiste kwaliteit hebt? Veel antwoorden zijn te vinden in goede governance, met duidelijke ownership en eenduidige vastlegging van reference en master data. ABN AMRO zet het structureel managen van data in de kern van de oplossing voor veel van deze topics. DQ en Data Governance zijn hierbij een absolute voorwaarde. Vanuit eigen ervaring geeft ABN AMRO u inzicht in de laatste methoden en technieken voor een succesvol datamanagementbeleid.

  • Thema
    Security & privacy

    Ethiek raakt steeds meer verweven in de data-wereld waarbij een bewust afweging tussen privacy en het gebruik van data des te belangrijker is. Met de grote hoeveelheden data die omhanden zijn, neemt de kans dat er onrechtvaardigheden insluiten toe. Dit kan leiden tot meer dan alleen pijnlijke situaties, het kan zelfs schadelijk en strafbaar zijn voor een organisatie. Het is dan ook van van groot belang dat data-ethiek niet uit het oog wordt verloren. Daarnaast dienen organisaties zich te realiseren dat privacy en security er primair is voor het beschermen van de privacy (data!) van burgers. Dat neemt niet weg dat wie zijn zaakjes goed én tijdig op orde heeft, ook meer kansen zal krijgen. Immers, geeft een consument een website toestemming om gegevens inclusief voorkeuren op te slaan, dan kan de site ook beter inspelen op de wensen van de consument.