Auteur: GeoMarktprofiel

De kracht van landelijke data in de customer journey: 5 voordelen

De customer journey gaat over het werven, ontwikkelen en behouden van klanten. Met daarin alle (in)directe interacties tussen de klant en jouw merk, product of dienst. Tot zover niets nieuws. Maar om de klantervaring te verbeteren, moet je de klant begrijpen. En dat begint met het opbouwen van een goed klantbeeld, in elke fase van de klantreis. Veel organisaties worstelen met deze uitdaging omdat de variatie en complexiteit van data toenemen, de kwaliteit steeds vaker onder druk staat en de privacy tegelijkertijd gewaarborgd moet zijn. In dit blog geven we vijf redenen waarom je jezelf niet moet blindstaren op je eigen data, maar landelijke (open) data kunt toepassen om een beter klantbeeld op te bouwen en de customer journey te optimaliseren.

Maar wat verstaan we onder ‘landelijke data’? In het geweld van alle ‘online’ klikdata van de afgelopen pakweg 20 jaar, bestaat al langer ‘offline’ data waarmee Nederland in beeld wordt gebracht. Door technologisch ontwikkelingen en door wetgeving is daar in de afgelopen jaren een enorme versnelling in gerealiseerd, resulterend in een groot en divers aanbod aan databronnen, op verschillende geografische niveaus en veelal met een landelijke dekking. Door dergelijke data slim te combineren kun je een goed beeld opbouwen van de leefomgeving, woning en levensstijl van elk adres in Nederland. In relatie tot je eigen klantdata biedt dit verschillende voordelen.

  1. De basis: completer klantbeeld

Veel organisaties hebben een beperkt klantbeeld en dat heeft meerdere oorzaken. Allereerst bouw je alleen maar data op van de klantinteracties met jouw specifieke product of dienst. Ten tweede beschik je niet over dezelfde data van elke klant, omdat deze onbekend of onvolledig is; mede omdat het beeld van een bestaande klant veel rijker is dan dat van een nieuwe. En ten derde omdat de betrouwbaarheid van data in de loopt der tijd afneemt. Data veroudert, ook door veranderingen in de (persoonlijke) situatie van een klant of door wijzigingen in de manier waarop deze wordt opgebouwd en beschikbaar is. Door gebruik te maken van landelijke data, krijg je een completer, betrouwbaarder en meer uniform beeld van elke nieuwe en bestaande klant. En dat is een cruciale basis voor betere analyses en uiteindelijk een meer relevante klantdialoog.

  1. Scherpere doelgroepselecties

Een completer en meer uniform klantbeeld maakt het mogelijk om voor je campagnes scherpere doelgroepselecties te maken en dus hogere conversies te realiseren. Als je vanuit landelijke data bijvoorbeeld meer en beter weet hoe en waar je huidige klanten wonen, dan kun je in je wervingscampagnes ook op een betere manier de zogenaamde look-a-likes vinden en selecteren. Of juist specifieke groepen uitsluiten. Datzelfde geldt voor campagnes om klanten effectiever te ontwikkelen of te behouden.

  1. Eenvoudiger segmenteren

De extra inzichten uit landelijke databronnen maken het makkelijker om al je klanten in uniforme segmenten in te delen, gedifferentieerd te benaderen en te monitoren. Zo houd je beter zicht op de samenstelling van je klanten en het effect van je keuzes om deze gedifferentieerd te benaderen. Een ander voordeel is dat je al een eerste beeld krijgt van prospects en nieuwe klanten, ook al heb je zelf nog geen of nauwelijks klantdata opgebouwd. Dat geeft extra handvatten voor effectiever doelgroep bereik en een relevanter aanbod.

  1. Sterkere modellen

Om de potentie en risico’s van doelgroepen, klanten en (lokale) markten betrouwbaarder in te kunnen schatten, heb je de juiste voorspellers nodig. Landelijke data biedt veel mogelijkheden om de voorspelkracht van je modellen te verbeteren omdat de data gekoppeld kan worden aan elke (potentiële) klant, omdat het andere voorspellers betreft dan degene waar je al over beschikt en omdat de data over het algemeen constanter is wat betreft betrouwbaarheid en uniformiteit.

  1. Effectiever personaliseren

Voor een optimale klantervaring is het belangrijk dat de boodschap aansluit bij de klant. Het juiste gebruik van data is daarin een vereiste, mede vanuit wetgeving zoals de AVG. Het gaat dan niet alleen om wat mag, maar vooral om wat je wilt. Als jouw marketing niet goed aanvoelt als je het moet uitleggen aan de gemiddelde klant, doe het dan ook niet. Hoe meer (persoonlijke) klantdata je gebruikt, des te groter is de kans dat klanten zich aangetast voelen in hun privacy. Daarom bieden inzichten uit landelijke data een goede aanvulling voor een meer gepersonaliseerde ervaring. Het zorgt voor een betere balans tussen een generieke boodschap voor iedereen en een volledig op de individuele klant afgestemde boodschap.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden van landelijke data voor jouw organisatie? Bezoek ons op stand 120 tijdens de Big Data Expo op 12 en 13 september.

Over GeoMarktprofiel

Sinds 1985 brengen wij Nederland in kaart met onze landelijke segmentatie data. Hiermee krijgen organisaties meer inzicht in hun klanten en markten, met als doel om betere, data gedreven beslissingen te kunnen nemen. Onze data wordt periodiek opgebouwd op basis van (open) databronnen en lifestyle marktonderzoek en geeft een actueel en compleet beeld van de leefomgeving, woning en levensstijl van elk adres.

Voor meer informatie, zie www.geomarktprofiel.nl.

Reactie toevoegen