200000 teksten direct begrijpen via AI zonder een woord te lezen

16:00 - 16:30

This is a 2019 presentation

De afgelopen jaren is enorme vooruitgang geboekt binnen Natural Language Processing. Kunstmatige intelligentie heeft via geavanceerde algoritmes geleerd om teksten te analyseren en verwerken. Bij iedere nieuwe ontwikkeling zijn de modellen niet alleen nauwkeuriger geworden, maar ook onbegrijpelijker voor mensen. Deze lezing laat zien hoe mensen AI kunnen toepassen om een grote hoeveelheid tekst intuïtief te analyseren.

90% van alle data is gecreëerd in de afgelopen 2 jaar. 80% hiervan is ongestructureerde data, waarvan teksten zoals nieuws, emails en social media voorbeelden zijn. Door de schaal van ongestructureerde data is het noodzakelijk om verbanden eenvoudig en snel te vinden. Mensen zijn sterk in het interpreteren van een kleine hoeveelheid teksten, maar door de vrije structuur van tekst is het moeilijk om hier een overzicht van te maken.

Hoe zou AI op een intuïtieve manier benut kunnen worden om tekstdata toch overzichtelijk te maken zonder menselijke inspanning? Op welke manier kunt u direct begrijpen wat er in 200000 teksten staat zonder een zin te hoeven lezen? Tale laat zien hoe NLP gebruikt kan worden om automatisch onderwerpen in de teksten te vinden en hier informatie zoals sentiment uit te halen. Via een interactieve visualisatie kan de gebruiker direct focussen op de relevante onderwerpen.

De takeaway van deze lezing is een duidelijk beeld van hoe tekst analyse gebruikt kan worden om het verhaal achter teksten te vertellen. Denk hierbij aan Customer Journeys, marktonderzoek, social media profiling en trendanalyses. Ongeacht het onderwerp of de schaalgrootte, tekst analyse combineert de intuïtieve intelligentie van mensen met het analytisch vermogen van een computer.

  • Visitor target group
    Verantwoordelijk zijn voor een niet data gerelateerd team

    Deze lezing gaat in op het resultaat van de data analyse. Er wordt uitgelegd wat er is geanalyseerd en wat dit heeft opgeleverd? Hierbij wordt de diepte ingegaan en worden er inzichten, resultaten, advies en strategieën op hoog niveau gedeeld.

    Deze lezing is bedoeld voor bezoekers die: verantwoordelijk zijn voor een niet data gerelateerd team, zoals o.a.; marketing managers en teamleiders.