Beeldherkenning in de foodsector: marktonderzoek via AI

THU 15:10 - 15:40

Lecture hall 2

Gibbs

Onze hedendaagse beeldcultuur bevat een schat aan informatie, ook voor marktonderzoek. Maar hoe zet je die data nuttig in voor marketing en sales? In samenwerking met Koppert Cress ontwikkelde Gibbs Analytics Consulting een beeldherkenningsalgoritme met artificial intelligence. Op publiek beschikbare afbeeldingen van gerechten herkent het algoritme de toepassing van ‘cressen’. Zo krijgt Koppert Cress beter zicht op de wijze waarop chefs in de horeca hun producten gebruiken en kunnen kansrijke nieuwe markten worden geïdentificeerd. De ambitie is om het model stap voor stap uit te breiden zodat het steeds meer herkent – andere groentes, andere eetculturen - en zo een bijdrage te kunnen leveren aan gezondere eetgewoonten. Koppert Cress is de grootste producent van ‘cressen’, zaailingen van unieke planten met elk hun eigen verrassende smaak, geur, gevoel en presentatie. Deze belanden via een complexe logistieke keten in horecakeukens wereldwijd. Het bedrijf heeft door de snelle groei en de complexe keten onvoldoende zicht op haar eindafnemers. In deze presentatie laten we zien hoe beeldherkenning op inventieve manieren relevante inzichten kan opleveren voor marketing en sales.

Deze lezing wordt mogelijk gemaakt door Gibbs.

  • Theme
    Artificial Intelligence

    Aan de basis van AI staat uiteraard een enorme hoeveelheid data. Met behulp van een goede IT-infrastructuur en algoritmes is daarmee tot kunstmatige intelligentie te komen die beslissingen neemt. Tijdens de opkomst van AI, een aantal jaar geleden, rezen al de nodige vragen of de ontwikkeling niet voor vervelende situaties zou kunnen zorgen in de toekomst. De angst dat ‘apparaten’ een eigen wil krijgen lijkt ongegrond, maar het is wel belangrijk om de focus juist te houden.

    Visitor target group
    Verantwoordelijk zijn voor een niet data gerelateerd team

    Deze lezing gaat in op het resultaat van de data analyse. Er wordt uitgelegd wat er is geanalyseerd en wat dit heeft opgeleverd? Hierbij wordt de diepte ingegaan en worden er inzichten, resultaten, advies en strategieën op hoog niveau gedeeld.

    Deze lezing is bedoeld voor bezoekers die: verantwoordelijk zijn voor een niet data gerelateerd team, zoals o.a.; marketing managers en teamleiders.