Auteur: Big Data Expo

Big Data Expo 2019 | Studio Data | Tom spreekt met Matthias de Bruyne en Jean Paul van Schoonhoven

In deze uitzending van Studio Data spreekt host Tom van 't Hek met twee juridische experts over de impact van de GDPR. Zijn consumenten terughoudender geworden met het delen van hun gegevens en is dit terecht? Is de GDPR een verbetering of een beperking voor organisaties? Ook komt de privacy paradox aan bod.

GDPR, een verrijking of een bedreiging? 

Volgens Matthias de Bruyne van DDMA is de GDPR een verrijking, maar is er wel veel achterstallig onderhoud dat nog gedaan moet worden. Jean Paul van Schoonhoven van Legal2Practice ziet deze wetgeving eerder als een teken van ontwikkeling: “Dat is volgens mij een betere duiding. We leven in een tijdperk van digitalisering. Je merkt dat de regelgeving die we al hadden uiteindelijk niet werkt, omdat die geënt is op zelfregulering. Dat heeft twintig jaar voortgekabbeld. Nu blijkt dat die zelfregulering niet tot stand komt, terwijl we heel digitaal worden. We vergeten nog wel eens waar de basis ligt.” Wil je weten waar die basis ligt? Bekijk dan de hele video hierboven.

Niet genoeg handhaving

Volgens De Bruyne is de vorige wetgeving (Wet Bescherming Persoonsgegevens) “ontzettend weinig gehandhaafd. Ik denk dat dat er ook voor gezorgd heeft dat veiligheid en privacy laag op de lat zijn komen te liggen bij organisaties. Daardoor werd het ook moeilijk om die zelfregulering echt kracht bij te zetten. De meeste organisaties willen goed met gegevens omgaan, maar zijn vaak nog zoekend naar hoe ze dat moeten doen. De privacy-wetgeving is best ingewikkeld, mensen staren zich er soms blind op.”

Kaders onbekend

Een terugkerende klacht over de GDPR is het gebrek aan kaders omtrent de wetgeving. Volgens Van Schoonhoven zijn die er wel geweest, “De AVG heeft eigenlijk niet zoveel nieuws gebracht en kwam vooral met dingen die achter de schermen geregeld moeten worden. Je ziet wel dat het door de markt te lang niet onderkend is. Nu valt het niet meer te negeren.” Nu het niet meer te negeren valt, zijn er een aantal zaken waar je als organisatie op moet letten. De Bruyne: “Het is allereerst goed om te weten dat de AVG bedoeld is om het vrije verkeer van data te bevorderen. Zo moet je goed in kaart hebben waar je de data voor wilt gebruiken. Het belangrijkste is dat je transparant bent.”

Van Schoonhoven vult aan: “De wet is dus vooral bedoeld voor de momenten dat het mis gaat. Diegene kan er dan wat aan doen door te achterhalen waarom het mis is gegaan. Het is net als met de NS. Zolang de NS rijdt, hoor je niemand mopperen. Maar zodra de NS achterblijft, klaagt iedereen erover.” Helaas gaat het nog elke dag mis met het overschrijden van de AVG. Van Schoonhoven: “Je hoeft maar op de mediasites te kijken en je ziet dat verschillende partijen flinke claims aan hun broek krijgen.”

Wie helpt de bedrijven dan die de AVG wel willen handhaven, maar zelf geen idee hebben hoe? En waar liggen de kansen voor organisaties? Dat en meer krijg je allemaal te horen in deze boeiende aflevering over de GDPR.

GDPR Big Data Expo AVG Studio Data

Reactie toevoegen