Auteur: Data Science Partners

Over waarom Data Science tegenwoordig relevant is voor iedere afdeling

We leven in een digitale wereld. Die digitale wereld genereert ongekende hoeveelheden data. Het genereren en gebruiken van data is een van de belangrijkste competenties voor organisaties geworden. En dit kan tegenwoordig binnen iedere afdeling.

In deze blogpost zullen we laten zien waarom Data Science relevant is voor iedere afdeling.

Data Science wordt steeds toegankelijker voor individuele afdelingen

Met Data Science bedoelen wij de gecombineerde inzet van programmeren, statistiek, en bedrijfsinformatie waardoor je vernieuwende inzichten kunt genereren. Tot enkele jaren terug was Data Science iets voor grote bedrijven. Dit kwam omdat benodigde hardware toen nog duurder was en programmeertalen minder toegankelijk. Dankzij steeds goedkopere hardware kunnen voortdurend krachtigere analyses uitgevoerd worden. Daarnaast zijn programmeertalen als Python en R toegankelijk en bovendien over tijd steeds toegankelijker geworden. Er zijn eindeloos veel packages met voorgeprogrammeerde goede functionaliteit en een grote community waar je vragen aan kunt stellen als iets niet lukt.

Door de genoemde ontwikkelingen is Data Science niet meer iets wat alleen op de IT afdeling gebeurt. Ook bijvoorbeeld de afdelingen marketing, financiën, operatie, inkoop, of HR kunnen meerwaarde halen door zelfstandig aan de slag te gaan met Data Science.

Voordelen Data Science voor afdelingen buiten IT

We zullen enkele belangrijke voordelen noemen voor afdelingen die aan de slag gaan met Data Science:

  1. Data-gedreven besluitvorming: in ieder team en iedere organisatie moeten er keuzes gemaakt worden. Data Science competenties stellen afdelingen in staat waardevolle inzichten te verkrijgen uit gestructureerde en ongestructureerde data. Door gebruik te maken van geavanceerde analysetechnieken kunnen bedrijven bruikbare informatie extraheren en data-gedreven beslissingen nemen.
  2. Verbeteren van de klantreis: Het begrijpen van klanten is cruciaal voor succes binnen elke afdeling (of je klant nu extern of intern is). Data Science stelt je in staat om klantgedrag, voorkeuren en stemming te analyseren, wat helpt bij het creëren van gepersonaliseerde ervaringen. Door gebruik te maken van Python en SQL kunnen bedrijven bijvoorbeeld klantgegevens analyseren, doelgroepen segmenteren en gerichte marketingcampagnes ontwikkelen, resulterend in verbeterde klanttevredenheid en loyaliteit. Voor andere afdelingen kunnen vergelijkbare voorbeelden worden bedacht: zo kan bijvoorbeeld logistiek beter voorspellen wanneer producten geleverd worden of kan de customer support veelgestelde vragen automatiseren.
  3. Predictive analytics & forecasting: veel afdelingen hebben dashboards tot hun beschikking om terug te kijken hoe zaken gelopen zijn. Echter, de echte waarde zit ‘m in het in staat raken vooruit te blikken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sales-prognoses voor de sales- en inkoopafdeling, predictive maintenance bij dure machines, of customer churn voorspellen op de marketing afdeling.

Ben jij al aan de slag met Data Science buiten de IT-afdeling?

Data Science is relevant geworden voor elke afdeling binnen organisaties vanwege het transformerende potentieel ervan. Python en SQL, als veelzijdige en relatief eenvoudig te leren programmeertalen, spelen een belangrijke rol bij het benutten van de kracht van Data Science.

Reactie toevoegen