Podcast - header

DE DATALOOG - PODCAST AT BIG DATA EXPO 2019

De Dataloog has recorded a podcast of several episodes during Big Data Expo, live in Jaarbeurs. Several renowned big data players within the Benelux paid a visit. Jurjen Helmus and Walter van der Scheer talked to their guests about topics like the machine learning lifecycle and insecurities at ML models, event driven enterprises, data science in retail, AI integration in the business strategy and text mining in the health care sector. In these Big Data Expo specials we had the honour to welcome guests from TomTom, Rabobank and CZ amongst others. 

You can listen all episodes of the podcast here:

Micazu - van ruwe data naar perfect gesegmenteerd

Het hebben van een duidelijk gesegmenteerde database is voor elke marketeer goud waard. Zo ook voor Tristan Albersen. Luister in deze podcast hoe hij van Micazu een overzichtelijke, data-gedreven organisatie heeft gemaakt.

Toen Tristan in 2017 bij Micazu begon was de database één bulk. Door te beginnen met engagement en een database-analyse, middels Power BI, werd het mogelijk om de database beter te segmenteren. Daarnaast is er een proces ingeregeld waarin een nieuw e-mailadres na 14 dagen een duidelijk wensenbeeld geeft, zodat ze een persoon optimaal kunnen bedienen op basis van zijn/haar wensen. Op deze manier wordt e-mail marketing bij Micazu nu veel succesvoller ingezet dan voorheen.

The event driven enterprise - Rabobank’s streaming journey

How can you make the adoption of a streaming platform a success in your organization? And, how do you stay in control? In this talk we will share some insights in Axual's journey at Rabobank. We will give you the handles that help you in selecting the best streaming platform to meet your needs.

As of 2015, Axual has been active in building and 24/7 supporting Rabobank’s streaming platform, the Business Event Bus. Data governance, data lineage, compliance, (end-to-end) security, cloud… With enterprise requirements to respect, onboarding more and more use cases on the platform becomes a true challenge.

The machine learning lifecycle - Cubonacci
 

ML projecten worden nog teveel gezien als een wiskundig probleem, terwijl de daadwerkelijke modellen maar een klein onderdeel van een geheel project of product zijn. Jan van der Vegt van Cubonacci vertelt over de gehele machine learning lifecycle, die begint bij het begin van een project maar veel verder gaat dan een initieel model: van experimenteren tot monitoring, het regelmatig hertrainen van modellen tot het automatisch schalen van de infrastructuur aan de achterkant.

Machine Learning modellen zou je eigenlijk moeten beschouwen als producten binnen een organisatie. Zodra je dat doet, besef je dat ML algoritmes ook een lifecycle hebben. Ze worden gemaakt en moeten vervolgens geupdatet, onderhouden en uiteindelijk uitgefaseerd worden. Daarom is het belangrijk om een zekere vorm van product management toe te passen op ML modellen.

Het belang van onzekerheid bij ML modellen

Algoritmes geven een schijnzekerheid, aangezien we de distributie van onzekerheid bij een uitkomst van een puntschatting niet zien. In deze podcast gaan we in gesprek met Lieke Kools en Richard Bartels over het belang van onzekerheid in ML modellen. We praten over hoe we data scientists en eindgebruikers hiermee moeten leren omgaan.

Machine learning algoritmes leveren ons punt schattingen (getallen of klassen). Voorspellingen worden echter nooit met 100% zekerheid gegeven. De uitkomt van een puntschatting komt met een distributie van onzekerheid. Deze distributie zien we echter niet, waardoor algoritmes een schijnzekerheid geven! Sterker, zelfs als de uitkomst van een algoritme onzeker is krijg je alsnog een uitkomst. Moeten we dat willen in bijvoorbeeld de healthcare sector? Zouden we niet liever “geen uitkomst” willen geven als een voorspelling te onzeker is?

Data science in de retail

"Je moet de consument verleiden en zorgen dat er voldoende incentives zijn om bij jou te kopen," aldus Dennie van den Biggelaar van Building Blocks. Worden we als consument wel echt verleid door spaarkaarten of andere loyaliteitsprogramma's? Dennie vertelt over zijn ervaringen met AI in de retail branche en vooral de implementatie ervan.

De retail is onlosmakelijk verbonden met data, al is het alleen al omdat iedere transactie geregistreerd wordt. Elk merk of elke keten biedt wel een kortingskaart, lidmaatschap of VIP mailing aan. Heeft u wel eens een product gekocht doordat u een gerichte, persoonlijke aanbieding van een retailer gehad heeft? 

Hoe ver is de retailmarkt al met het implementeren van ML/AI modellen? Is data in de retail wel schoon? Willen organisaties wel data driven worden? 

Big Data Expo special - Data Science Pioneers

In this episode we talk to two main characters in the documentary 'Data Pioneers': Kia Eisinga from TomTom and Bernardo Nunes from Growth Tribes. In this documentary real data scientists talk about their job in the real context; they reveal the actual challenges they face during their work and of course their expectations of future challenges.

Data Science Pioneers proves that Data Scientists are not nerdy mathematicians obsessed with data. No, they are passioned about their jobs, and highly ethical in their attitude towards challenges. Data scientists make a difference! In this talk Kia & Bernardo discuss the contents and vision on the documentary and of course their takeaways.

Text Mining in de zorg

In deze uitzending staat Text Mining centraal. Naast analyse van discrete vormen van data (sensor data, invulvelden) is het ook zinvol om op vrije invulvelden analyses uit te doen. De Dataloog spreekt met Ivo Everts en Ruth Stoffels over Text Mining op basis van elektronisch patiënten dossier.

We praten over de geschiedenis en staat van text mining in het Nederlands, het ImageNet moment, en uiteraard over BERT en BAAS. Daarbij lichten we een mooie case uit over de potentie van het gebruiken van vrije invulvelden in het EPD (ingevuld door artsen en verpleegkundigen) voor het voorspellen van onverwachte herhaalde heropnames.

AI Integratie in de bedrijfsstrategie – case: CZ verzekeringen

In deze podcast een lichtend voorbeeld voor bedrijven die 'echt' aan de slag willen met data! Fleur Hasaart van CZ zorgverzekeringen en Alexander van Eerden van Building Blocks vertellen over de reis die ze gemaakt hebben bij CZ. Van een initiatief van de COO, naar experimenteren in een data lab, naar het inbrengen van data in de bedrijfsstrategie.

Wat een inspirerend verhaal en wat zijn we blij dat we dit soort verhalen in de Dataloog mogen opnemen!